Eseu: taiere cu jet de apa si piese Ford

Despre taiere cu jet de apa, nu se putea vorbi inainte de anii 1910-1920. De atunci, Henry Ford avea un fel de zicătoare. El obișnuia să spună că dacă ai nevoie de o mașină dar nu o cumperi, în cele din urmă ajungi în situația că vei fi dat deja banii pentru ea numai că nu ai primit-o! Vorbe pline de înțelepciune și spirit practic. Pionierul standardizării producției industriale spunea asta încercând să-și vândă primele modele de Ford.

Înainte de a vorbi din nou despre taiere cu jet de apa, să mai facem o remarcă. Henry Ford a vândut modelul Ford T timp de 19 ani. Din 1908 și până în 1927 a produs peste 15 milioane de mașini, făcând din Ford T una dintre cele mai longevive producții. Dacă ar fi existat atunci ceva de genul water jet cutting, poate ar fi făcut mai multe…

Revoluția imaginativă

Despre metoda de taiere cu jet de apa se spunea într-o emisiune nocturnă de radio că este o revoluție de dimensiunea standardizării introduse de Ford. Un mare „guru” al radio-ului românesc avea însă o argumentația mercantilă și puerilă. Deși, recunoaștem, dacă ar fi existat în 1900, procesul de taiere cu jet de apa ar fi făcut „fordismul” zdrobitor. Iar efectele acestuia în timp ar fi fost cu siguranță altele.

taiere cu jet apa in automobilul FordComparația pe care o făcea „maestrul” ar fi mers, fără îndoială, dacă ar fi făcut referire la aspectele practice ale oricarui proces de taierie cu jet de apa. Acum, la începutul mileniului trei, este dificil de implementat înapoi, în timp, o astfel de metodă, fie ea și la nivel teroretic. La începutul secolului XX nici nu se gândea nimeni la folosirea water jet-ului în producția industrială. Totuși, așa cum spuneam într-un articol anterior, procedeul se intuia că va fi folosit în exploatările miniere. Dar de la niște idei experimentate în minele rusești și până la introducerea în producția de serie în fabricile din Detroit a fost nevoie de o minte vizionară.

Henry Ford a reușit să scadă prețul unui automobil dela 850 de dolari, la sub 300. Mai mult, a crescut salariile muncitorilor. Asta doar prin organizare. La anii respectivi piesele se debitau/prelucrau aproape exclusiv prin ștanțare, forjare, turnare și clasica tăiere mecanică. Dacă (prin absurd) am putea să eliminăm costurile generate de eliminarea prelucrarilor ulterioare tăierii, am obține rezultate remarcabile. Tehnica de taiere cu jet de apa ar elimina aproape complet manopera debavurării pieselor debitate tradițional. Ar dispărea costurile generate de clasica pilă, polizoarele…

Și totuși, acum, la 100 de ani după memorabila cugetare a lui Henry Ford, nu încetăm în a ne minuna de minunile tehnicii. Și încercăm să ne închipuim cum ar fi arătat lumea, ieri, cu tehnica de azi.

O taiere cu jet de apa și efectul de tarantulă

Despre oamenii care nu se plictisesc niciodată spuneam într-unul din articolele anterioare. Astăzi, aceiași specialiști ai procesului de taiere cu jet de apa, ne arată cum se taie o tarantulă. Este vorba de un păianjen prins într-o masă de plastic, obiect care se oferea cadou turiștilor din Mexic și Texas. De la un suvenir de 10 dolari s-a ajuns la o reclamă grozavă pe YouTube.

Vrei să afli mai multe despre posibilitățile tehnologiilor Waterjet si FiberLaser?